ΒΟΥΛΗ. ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΧΘΕΣΙΝΗ ΟΜΙΛΙΑ Φ. ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΥ & Γ. ΡΑΓΚΟΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΤΟΥ Ν. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

09:37 – Σύγκρουση ΡΑΓΚΟΥΣΗ-ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΥ. » Οι δήμοι είναι τρεις στον νομό Καστοριάς. Εξαίρεση σε κανέναν, ούτε στον πρόεδρο της βουλής».

ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ (Πρόεδρος της Βουλής): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτή η νέα αρχιτεκτονική της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της περιφερειακής αυτοδιοίκησης, μια νέα αρχιτεκτονική συνολικά θα λέγαμε για τον τρόπο οργάνωσης της κοινωνίας, όχι μόνο στο επίπεδο της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά συνολικά στο επίπεδο της δημόσιας διοίκησης, αποτελεί ένα εγχείρημα για ένα άλμα προς τα εμπρός, ένα άλμα προς το μέλλον.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Α’ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΝΙΩΤΗΣ)
Πράγματι, χρειάζεται στη χώρα μας και η δημιουργία των ισχυρών και αποτελεσματικών Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ισχυρών σε σχέση με την απόδοση και την επίλυση προβλημάτων και αποτελεσματικό σε σχέση με την επαφή τους με τον πολίτη. Είναι ένα φιλόδοξο εγχείρημα, όπως άλλωστε ανέλυσε χθες και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, ο κ. Παπανδρέου και όπως ακούσαμε και ακούμε αυτές τις μέρες στην Αίθουσα αυτή, είναι ένα δύσκολο εγχείρημα.
Είναι αλήθεια ότι δεν είναι εύκολο, όταν προετοιμάζει κανείς και καταλήγει στην τελική πρόταση και από πλευράς του θεσμικού πλαισίου και από πλευράς της χωροθέτησης.
Το Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης –αν δεν κάνω λάθος- με τον νέο του τίτλο, εργάστηκε πολύ τους προηγούμενους μήνες. Άλλωστε, γνωρίζουμε όλοι ότι η συζήτηση για την αναγκαιότητα μιας ανασυγκρότησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της δημόσιας διοίκησης είναι μια συζήτηση που διαρκεί αρκετά χρόνια. Ακόμη και στη διάρκεια της προηγούμενης κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, ήταν μια συζήτηση σε εξέλιξη.
Είναι αυτονόητο ότι σε τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν δυσκολίες. Είμαι σίγουρος ότι αυτές τις δυσκολίες τις συνάντησαν και τις αντιμετώπισαν και όλοι όσοι από πλευράς του αρμόδιου Υπουργείου, ασχολήθηκαν με το εγχείρημα αυτό.
Οι προϋποθέσεις όμως, για να πετύχει ένα τέτοιο εγχείρημα, μια τέτοια ριζική αναδιάρθρωση -όπως είπαμε- και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και της διοίκησης στο σύνολο, είναι οι εξής: Πρώτα απ’ όλα η εξασφάλιση των πόρων. Η Κυβέρνηση διαβεβαιώνει και εξασφαλίζει τους πόρους, όπως φαίνεται άλλωστε και από τις σχετικές Εκθέσεις που συνοδεύουν τις Οικονομικές Εκθέσεις που συνοδεύουν το παρόν συζητούμενο νομοσχέδιο.
Η δεύτερη προϋπόθεση είναι οι άνθρωποι που θα κληθούν να υπηρετήσουν τους νέους πλέον θεσμούς, τη νέα μορφή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τις νέες διαρθρώσεις των υπηρεσιών που θα πρέπει να υπηρετούν τον πολίτη και την ανάπτυξη -καθοριστικό αυτό- την ανάπτυξη μιας περιοχής, των νέων Δήμων, των Νομών, των Περιφερειών. Τους ανθρώπους θα τους εκλέξει ο λαός το ερχόμενο φθινόπωρο. Το ανθρώπινο δυναμικό θα το επιλέξουν οι πολίτες.
Η τρίτη προϋπόθεση είναι η πληρότητα του θεσμικού πλαισίου. Θα έλεγα ότι και σε αυτόν τον τομέα, από πλευράς δηλαδή του θεσμικού πλαισίου, έχει γίνει μια εξαιρετική δουλειά. Το θεσμικό αυτό πλαίσιο θα δοκιμαστεί στην πράξη.
Η τέταρτη προϋπόθεση –και δεν τις βάζω κατά σειρά σημασίας ή προτεραιότητας, τη μία δίπλα στην άλλη αυτές τις προϋποθέσεις για την επιτυχία του εγχειρήματος αυτού- είναι το χωροταξικό, του πώς αποφασίζουμε πώς να διαρθρωθούν, πώς να συναποτελέσουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης που έρχονται από την εποχή του Καποδίστρια -Δήμοι και Κοινότητες- πώς πρέπει να συναποτελέσουν τους νέους Δήμους, τα νέα μεγέθη, τις νέες μονάδες αυτές τις οργανικές δυναμικές μονάδες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με τον «Καλλικράτη».
Όπως είπα, είναι δύσκολο το εγχείρημα και έγιναν πολλές συζητήσεις. Δεν αμφιβάλλω καθόλου ότι η ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών συνέλεξε απόψεις.
Θέλω όμως, να πω ότι στο διάστημα αυτό και ιδιαίτερα τις τελευταίες μέρες, -ακόμα τώρα λίγο πριν- γίνομαι ως Πρόεδρος της Βουλής αποδέκτης διαφόρων απόψεων, προτάσεων και παραπόνων από τοπικές κοινωνίες, από Δήμους.
Χθες ήρθε ένα Δημοτικό Συμβούλιο και ήθελε να επιστρέψει σε μένα το αριστείο ανδρείας που είχε χορηγηθεί από την ελληνική πολιτεία το 1945, για τις θυσίες που είχε υποστεί ο πληθυσμός στη διάρκεια της Βουλγαρικής κατοχής σε περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.
Πριν από λίγο ήρθε άλλο Δημοτικό Συμβούλιο και μου επέδωσε ψήφισμα. Χτες και προχτές άλλα ψηφίσματα.
Πού επικεντρώνονται τα παράπονα και οι παρατηρήσεις; Σε δύο θέματα: στο χωροταξικό και στις έδρες.
Θα ήθελα λοιπόν, απευθυνόμενος προς την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, να υπογραμμίσω ότι όσο διαρκεί η συζήτηση –γιατί εδώ είναι η κορυφαία διαδικασία, σε αυτή την Αίθουσα γίνεται ο κορυφαίος διάλογος, έχει προηγηθεί διαβούλευση, έχει γίνει διάλογος, όπως είπα, είμαι σίγουρος γι’ αυτό- για κάθε νομοσχέδιο αλλά και για ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο που σηματοδοτεί μια νέα αρχή και θα σηματοδοτήσει για όλα τα επόμενα χρόνια και τις επόμενες δεκαετίες μια νέα αρχή στην πατρίδα μας, ακόμα και στη διάρκεια της συζήτησης θα πρέπει να τείνει ενδίκων το ους η ηγεσία, το αρμόδιο Υπουργείο σε σχέση με τις διάφορες παρατηρήσεις. Δεν λέω ότι σε όλες τις περιπτώσεις έχουν απόλυτα δίκιο ή έχουμε απόλυτο δίκιο όταν καταθέτουμε τις παρατηρήσεις μας. Αλλά η δύναμη στην πολιτική δεν είναι η επιβολή της άποψής μου.
(RG)

(AS)
Η δύναμη στην πολιτική είναι να ακούω με πολλή προσοχή, με πολλή σοβαρότητα και να σκύβω επάνω σε πολύ λογικά και αντικειμενικά επιχειρήματα και να τα αποδέχομαι. Τότε ένα θεσμικό πλαίσιο εξασφαλίζει όλα τα εχέγγυα κι όχι απλά της ψήφισης, γιατί εδώ δηλώνω ευθύς εξ αρχής ότι θα ψηφίσω το νομοσχέδιο, σαφώς. Θα ψηφίσω το νομοσχέδιο για όλους τους λόγους που ανέφερα. Για τη σημαντικότητά του, για μια νέα αρχή που θα προκαλέσει τη χώρα μας στην κατεύθυνση της ανάπτυξης της εξυπηρέτησης των πολιτών, σε ένα νέο κεφάλαιο που ανοίγει για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Δεν είναι, όμως, αυτό το θέμα. Το θέμα είναι και εδώ σ’ αυτήν την Αίθουσα κάθε Βουλευτής να δίνει την ψήφο του με την καρδιά του. Και τη δίνουμε την ψήφο μας με την καρδιά μας όταν πράγματι και η συμβολή των συναδέλφων Βουλευτών είναι για ένα ακόμη καλύτερο τελικό αποτέλεσμα. Όχι καλύτερο για τους εαυτούς μας, για τον εαυτό μας, αλλά καλύτερο για την Ελλάδα, για τη χώρα, για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε τελευταία ανάλυση για τους ίδιους τους πολίτες.
Και εδώ φαίνεται ότι υπήρξαν ορισμένες περιπτώσεις όπου δημιουργήθηκαν προβλήματα. Θα σας φέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Πριν από τέσσερις εβδομάδες συζητήθηκε στο άτυπο Υπουργικό Συμβούλιο και δόθηκε στη δημοσιότητα και το πακέτο του θεσμικού πλαισίου, αλλά και το χωροταξικό. Γνωστοποιήθηκε δηλαδή στην ελληνική κοινωνία και η πρόταση του Υπουργείου σε σχέση με το χωροταξικό του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ». Εκεί υπήρχαν επτά, οκτώ ή δέκα περιπτώσεις όπου ήταν εναλλακτικές οι προτάσεις και σε όλες τις άλλες περιπτώσεις ήταν πολύ συγκεκριμένη η πρόταση και η άποψη του Υπουργείου Εσωτερικών, δηλαδή τόσοι δήμοι.
Δεν θέλω να μπω στη συζήτηση διαφόρων περιπτώσεων σε άλλες περιοχές της Ελλάδας για να μην παρεξηγηθώ, αλλά έχω δικαίωμα να πω δυο λόγια για την περιοχή στην οποία όχι απλά εκλέγομαι από τους πολίτες επί είκοσι πέντε χρόνια Βουλευτής, αλλά και στην οποία κατοικώ μονίμως. Κατοικώ, δεν είμαι επισκέπτης κάπου-κάπου, κατοικώ μονίμως, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή, μέχρι τη Δευτέρα που θα επιστρέψω. Είμαι όλες αυτές τις δεκαετίες κάτοικος στο Νομό Καστοριάς.
Δόθηκε στη δημοσιότητα, λοιπόν, πριν από τέσσερις εβδομάδες και το χωροταξικό του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» και στο Νομό Καστοριάς περιελάμβανε τέσσερις Δήμους, ορθά κατά την άποψή μου. Γιατί; Διότι εάν κάνεις ένα σχεδιασμό …
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας του Προέδρου της Βουλής κυρίου Φίλιππου Πετσάλνικου)
Θα ζητήσω την ανοχή σας, κύριε Πρόεδρε, και την ανοχή των συναδέλφων για μερικά λεπτά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Έχετε πλήρη ανοχή, έχετε το δικαίωμα.
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ (Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων): Όχι, θα πρέπει και εγώ να σέβομαι το χρόνο και τον Κανονισμό, αλλά θα μου επιτρέψετε για να ολοκληρώσω την κατάθεση των απόψεων, εάν δεν υπάρχει αντίρρηση από τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΖΑΒΑΡΑΣ: Καμμία αντίρρηση, αλλά να θυμάστε ότι κάνατε και εσείς χρήση της ανοχής.
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ (Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων): Δεν υπάρχει αντίρρηση. Σας ευχαριστώ πολύ. Άλλωστε συχνά σας δείχνω και εγώ την ανοχή μου.
Εάν κάνεις το σχεδιασμό με βάση, όπως λέω εγώ, τον πολιτικό χάρτη της Ελλάδας, ο σχεδιασμός γίνεται επί ενός χάρτη επίπεδου που έχει διάφορες κουκίδες. Εδώ η άλφα πόλη, εκεί η βήτα πόλη, εκεί το ένα χωριό, εκεί το άλλο χωριό, πληθυσμιακά δεδομένα. Δεν αρκεί, όμως, ο πολιτικός χάρτης για να καταλήξεις στην πιο σωστή απόφαση για την ανάπτυξη και την πορεία των επόμενων δεκαετιών. Θα πρέπει μαζί με τον πολιτικό χάρτη να έχεις βάλει και το γεωφυσικό χάρτη. Γιατί ο γεωφυσικός χάρτης σου δείχνει εάν υπάρχουν βουνά, λαγκάδια, ποτάμια, λίμνες, πεδιάδες, οροπέδια. Δίπλα σε αυτούς τους δύο χάρτες θα πρέπει να έχεις και τον πολιτιστικό χάρτη κάθε περιοχής. Θα πρέπει να έχεις και τον ιστορικό χάρτη κάθε περιοχής.
Μα, θα μου πει κάποιος, τόσο σημαντικός είναι ο ιστορικός χάρτης; Το παράδειγμα της Σιάτιστας -θα τους κακοφανεί τώρα τους γείτονες μου της Νεάπολης αυτό που θα πω- είναι χαρακτηριστικό. Καλά κάνατε και αλλάξατε, κύριε Υπουργέ και επαναφέρατε την Έδρα στη Σιάτιστα Βοΐου. Γιατί όπως ξέρει και ο φίλος ο Γιάννης ο Βλατής που είναι Βουλευτής Κοζάνης, όταν η Σιάτιστα ήταν μια πόλη σημαντική της Δυτικής Μακεδονίας επί αιώνες από τα αστικά τότε –αν μπορεί κανείς να μιλά για αστικά ακόμη- κέντρα της Δυτικής Μακεδονίας, η Κοζάνη ήταν ένα όπως λέτε εσείς, λασποχώρι, τότε πριν από αιώνες. Πρέπει να τα λάβεις όλα αυτά υπ’ όψιν γιατί όλα αυτά εγγράφονται. Εντάξει, δεν ήταν λασποχώρι, ήταν ένα χωριό η Κοζάνη, αλλά αυτό ήταν πραγματικότητα. Μιλάω για τους προηγούμενους αιώνες. Θα μου πείτε, τόση σημασία έχει η ιστορία των προηγούμενων αιώνων; Όλα αυτά εγχαράσσονται βαθιά στη συλλογική ιστορική συνείδηση των κοινωνιών και των γενεών που έφυγαν και των σημερινών γενεών, αλλά θα εγγράφονται και στη συνείδηση και των μελλοντικών γενεών. Όλα αυτά πρέπει να τα λαμβάνουμε υπ’ όψιν για να καταλήξουμε σε καλύτερες αποφάσεις.
Ξαναγυρίζω, λοιπόν, τώρα στο Νομό Καστοριάς. Πριν από τέσσερις εβδομάδες δημοσιεύεται αναλυτικά το νομοσχέδιο του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» και το χωροταξικό και ο χάρτης. Τέσσερις δήμοι προβλέπονται στην Καστοριά, ορθώς. Με βάση όλα αυτά τα δεδομένα που είπα, όχι μόνο τον πολιτικό χάρτη, αλλά και το γεωφυσικό και τον ιστορικό και τον αναπτυξιακό και τον πολιτιστικό χάρτη, ο δήμος Καστοριάς μαζί με άλλους δήμους όμορους που συνενώνονται σε ένα μεγαλύτερο δήμο. Ο Δήμος Άργους Ορεστικού ή Ορεστίδας -εκεί ακόμη υπάρχει μια διαφοροποίηση εάν θα τον πείτε «Δήμος Άργους Ορεστικού ή Ορεστίδας», διαλέξτε έναν από τους δυο τίτλους, δεν είναι τόσο σημαντικό ίσως- με διπλανούς δήμους που συγχωνεύονται, συναποτελούν έναν μεγαλύτερο και δυναμικό δήμο με έδρα το Άργος Ορεστικό. Ο Δήμος του ορεινού όγκου του Γράμμου, ορθώς, γιατί όλη αυτή η περιοχή του Γράμμου είναι μια μεγάλη ορεινή ενότητα όπου συγχωνεύονται οι υπάρχοντες δήμοι και οι κοινότητες, γιατί στο Νομό Καστοριάς ο «ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ» είχε δημιουργήσει δώδεκα δήμους και τρεις κοινότητες δεκαπέντε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ο Δήμος του Ανατολικού Τομέα, όπου συναποτελούνταν, με βάση τη δημοσιοποίηση του χωροταξικού, όπως είπα πριν από τέσσερις εβδομάδες, από τέσσερις δήμους: Κλεισούρας, Αγίων Αναργύρων, Μακεδνών και Βιτσίου. Και μάλιστα σε αυτόν του ανατολικού τομέα επανειλημμένα αποφάσιζε το Δημοτικό Συμβούλιο και ενός πέμπτου Δήμου, του Ίωνος Δραγούμη, ότι και αυτοί θεωρούσαν κατά την άποψή μου πολύ λογικά και δικαιολογημένα, ότι θα πρέπει και αυτοί ως πέμπτος δήμος να συναποτελέσουν το Δήμο Ανατολικού Τομέα που έχει τα ίδια αναπτυξιακά χαρακτηριστικά. Είναι πρωτογενής η παραγωγή με καλές υποδομές σε αυτούς τους δήμους, αλλά πρωτογενής. Έχει κοινά πολιτισμικά, ιστορικά, κοινωνιολογικά και λοιπά χαρακτηριστικά και θα αποτελούσε ένα πάρα πολύ καλό μέλλον για το δήμο. Οι κάτοικοι αποδέχθηκαν θετικά αυτή την «απόφαση» σε εισαγωγικά του Υπουργείου Εσωτερικών και εγώ επιχειρηματολόγησα τις εβδομάδες που ακολούθησαν και εξήγησα την ορθότητα της απόφασης για τους τέσσερις δήμους. Αιφνιδίως με την κατάθεση του νομοσχεδίου την περασμένη εβδομάδα εξαφανίζεται ο δήμος του ανατολικού τομέα, ο συναποτελούμενος, όπως είπα, από τους τέσσερις δήμους και ενσωματώνεται και αυτός σε ένα γιγαντιαίο πλέον δήμο με έδρα την Καστοριά που ξεκινάει από τα όρια Καστοριάς με Κοζάνη, από την Κλεισούρα και φτάνει μέχρι τη Φτεριά για όσους γνωρίζουν το Νομό Καστοριάς. Δηλαδή γίνεται ένας γιγαντιαίος δήμος με ανομοιομορφία, ως προς τις οικονομικές δραστηριότητες κ.λπ.-βουνά, οροπέδια, ποτάμια, λίμνες, λαγκάδια, εν τω μεταξύ- και εδώ υπάρχει το δικαιολογημένο παράπονο των κατοίκων και ίσως δεν θα έπαιρνα το λόγο αν αυτοί οι κάτοικοι όλων αυτών των δήμων δεν μου έστελναν, όπως έχουν στείλει απ’ ό,τι βλέπω και στον Υπουργό και σε όλα τα κόμματα, μία διαμαρτυρία με χιλιάδες υπογραφές στις οποίες λένε ότι «εμείς οι δημότες των παραπάνω δήμων που υπογράφουμε το παρόν έγγραφο, ψηφοφόροι όλων των κομμάτων, ενδιαφερόμαστε μόνο για το αναπτυξιακό μέλλον το δικό μας και των παιδιών μας και δεν μας ενδιαφέρουν οι επιδιώξεις του οποιουδήποτε δημοτικού άρχοντα σημερινού ή επίδοξου». Τα λένε όλα. Δεν θα σας κουράσω με δυο, τρεις παραγράφους νωρίτερα που τεκμηριώνουν και κατά τη δική τους άποψη την αναγκαιότητα του -όπως ανακοινώθηκε και παρουσιάστηκε- να υπάρχει ο δήμος του ανατολικού τομέα.
Το καταθέτω στα Πρακτικά γιατί θεωρώ ότι έχω μια υποχρέωση απέναντι σε αυτούς τους πολίτες, γιατί αυτή είναι η κοινωνία, αυτός είναι ο λαός.
(Στο σημείο αυτό ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Φίλιππος Πετσάλνικος καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Και εκτός αυτού είχα προτείνει, εφόσον θα δημιουργούνταν ο τέταρτος δήμος να πάρει τον τίτλο «Δήμος Μακεδνών», από έναν από τους τέσσερις δήμους που λεγόταν «Δήμος Μακεδνών». Συμπτωματικά σε εκείνο το Δήμο Μακεδνών κατοικώ και εγώ. Και προειδοποιώ διάφορα «παπαγαλάκια» ή διάφορους σχολιαστές που θα πουν, τα λέει αυτά ο Πρόεδρος της Βουλής, γιατί αφορά το χωριό του, είναι μακριά νυχτωμένοι όσοι νομίζουν ότι εγώ, που δραστηριοποιούμαι στην πολιτική επί δεκαετίες, με αυτόν τον τρόπο σκέπτομαι την ανάπτυξη.

(EP)

(RG)
Κάνουν λάθος, μέγα λάθος. Γιατί είχα προτείνει να μείνει ο τίτλος «Δήμος Μακεδνών» και στον νέο Δήμο του ανατολικού τομέα; Γιατί όπως και στον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ είχα προτείνει και είχε χαρακτηριστεί ο ένας από τους τέσσερις ως Δήμος Μακεδνών, γιατί πρώτον θεωρώ ότι είναι ένας πολύ εύηχος τίτλος και δεύτερον, γιατί είναι ο μοναδικός Δήμος Μακεδνών σε όλη την Ελλάδα.
Στο Υπουργείο Εσωτερικών, βέβαια, όλα τα προηγούμενα χρόνια δεν είχαν καταλάβει κάποιοι γραφειοκράτες τι σημαίνουν Μακεδνοί και τον έγραφαν ως «Δήμο Μακέδνων». Δηλαδή, δεν είχαν αντιληφθεί ότι το Μακεδνοί ή Μακεδόνες στην αρχαία εχρησιμοποιείτο για τους Μακεδόνες, από το «μάκος», μήκος γιατί ήταν υψηλόσωμοι οι αρχαίοι Μακεδόνες. Προσιδίαζε λοιπόν, εκεί στην Μακεδονία να έχουμε έναν Δήμο Μακεδνών και αυτή ήταν η πρότασή μου για τον δήμο Ανατολικού Τομέα και όχι γιατί είναι το χωριό μου. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Φέρνοντας αυτό το παράδειγμα, θα ήθελα με αφορμή και αυτό να επαναλάβω προς την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών: Ακούστε με προσοχή τις όποιες διαμαρτυρίες, τα όποια παράπονα και για τις μετακινήσεις εδρών, που άλλες έδρες ανακοινώθηκαν πριν από τέσσερις εβδομάδες, άλλες έδρες μετά σε άλλες περιοχές ανακοινώθηκαν ή συμπεριλαμβάνονται τώρα στο νομοσχέδιο, ιδιαίτερα σε ιστορικές περιοχές. Ας ακούσουμε με μεγαλύτερη ευαισθησία. Επαναλαμβάνω: Δεν σχεδιάζουμε και δεν αποφασίζουμε κάτι για τα επόμενα τρία-τέσσερα χρόνια. Δεν σχεδιάζουμε και δεν αποφασίζουμε κάτι απλά για τις επερχόμενες δημοτικές εκλογές. Σχεδιάζουμε και αποφασίζουμε την αναπτυξιακή πορεία όλης της Ελλάδας και κάθε γωνιάς της Ελλάδας για αρκετές δεκαετίες. Γι’ αυτό λέω ότι η σημασία αυτής της αλλαγής, δηλαδή η εφαρμογή του «Καλλικράτη», είναι πολύ μεγάλη και περιμένει η ανάπτυξη του τόπου και οι πολίτες πάνω απ’ όλα πολλά απ’ αυτήν.
Για όλους αυτούς τους λόγους, αγαπητοί φίλοι του Υπουργείου Εσωτερικών, ακούστε με ευαισθησία και τις απόψεις και τις παρατηρήσεις των συναδέλφων Βουλευτών. Δεν λέω να υιοθετήσετε τη δική μου πρόταση και τις δικές μου απόψεις, αλλά κανείς δεν έχασε ποτέ ακούγοντας – όχι απλά υποκρινόμενος ότι ακούει, αλλά ακούγοντας πραγματικά- και προβαίνοντας μετά σε διόρθωση των αποφάσεων. Ούτε είναι επιχείρημα «Μα, ξέρετε πώς να έχει ο νομός Καστοριάς τέσσερις δήμους, όταν η Ημαθία ζήτησε να έχει τρεις δήμους». Αυτός δεν είναι σοβαρός σχεδιασμός με τον ετεροπροσδιορισμό. Ο κ. Αηδόνης ξέρει ότι η Δράμα έχει πέντε δήμους και ορθώς, κατά την άποψή μας. Όλα αυτά που είπα όχι μόνο ο πολιτικός, ο γεωφυσικός, ο οικονομικός…
ΜΙΧΑΗΛ ΧΑΛΚΙΔΗΣ: Στην Ημαθία ζητήσαμε πέντε δήμους, δεν ζητήσαμε τρεις.
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ (Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων): Ξέρω τι λέω.
Δεν είναι δυνατόν να ετεροπροσδιορίζουμε με τέτοιο τρόπο τις αποφάσεις ή την αναπτυξιακή πορεία κάθε περιοχής, σε σχέση με το τι αποφασίστηκε και συνέβη σε άλλες περιοχές.
Υπογραμμίζω: Δύναμη είναι να ακούς. Δύναμη είναι να ανταποκρίνεσαι σε λογικές, σωστές προτάσεις που γίνονται. Δύναμη είναι να διορθώνεις και τα μικρολάθη, όπου υπάρχουν. Δύναμη είναι όλα αυτά, γιατί με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεις μία πραγματικά πολύ καλύτερη, απόλυτα εξασφαλισμένη αναπτυξιακή πορεία ολόκληρης της χώρας και των επιμέρους περιοχών και πάνω απ’ όλα διασφαλίζεις τη στήριξη όλων των πολιτών, όλου του λαού, πέρα από τους δημοτικούς άρχοντες, γιατί οι δημοτικοί άρχοντες –οι σημερινοί ή οι επίδοξοι αυριανοί- λογικό και φυσικό είναι να έχουν στο μυαλό και τις δικές τους προσωπικές φιλοδοξίες. Πάνω απ’ όλα λοιπόν αυτός ο τρόπος είναι δύναμη, γιατί διασφαλίζεις τη στήριξη και τη συμμετοχή στην υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος όλων των Ελλήνων πολιτών.
Αυτά ήθελα να καταθέσω ενώπιόν σας και αυτή την έκθεση ήθελα να κάνω από του Βήματος αυτού προς το Υπουργείο Εσωτερικών.
Σας ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ευχαριστούμε, κύριε Πρόεδρε.
Το λόγο έχει ζητήσει ο κύριος Υπουργός.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Κύριε Πρόεδρε, υποχρεούμαι να πάρω το λόγο για ένα θέμα το οποίο στην πραγματικότητα αναφέρεται στο πρώτο άρθρο και όχι σε μία συζήτηση επί της αρχής, θεωρώντας ότι καλά έκανε ο Πρόεδρος της Βουλής και έθεσε ένα συγκεκριμένο θέμα, που αφορά τη χωροταξία του νομού Καστοριάς, παρ’ ότι θεωρώ ότι σε καμία περίπτωση δεν είναι πολιτικά ορθό να υποσκελίζεται σε επιμέρους συζητήσεις, σε επιμέρους χωροταξικά ζητήματα
-υπάρχουν απαντήσεις και υποχρεούμαι να τις δώσω τώρα- μία πολύ μεγάλη, πολύ ουσιαστική και κρίσιμη για το μέλλον της χώρας συζήτηση που προκύπτει εξ ανάγκης με αφορμή την κατάθεση αυτού του νομοσχεδίου.
Είπε ο Πρόεδρος της Βουλής τρία πράγματα. Χρησιμοποίησε δύο παραδείγματα και είπε στο τέλος και έχει απόλυτο δίκιο σε αυτό και θέλω να το συνυπογράψω, ότι δύναμη είναι ν’ ακούς. Προφανώς αυτό μας αφορά όλους. Και εμείς οφείλουμε να ακούμε , αλλά και όλοι οφείλουμε να ακούμε.
Το λέω αυτό για να πω ότι είναι πασίγνωστο ότι η συζήτηση για τη διαμόρφωση του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ και σε ό,τι αφορά τις διατάξεις και σε ό,τι αφορά το χωροταξικό είναι μία συζήτηση, η οποία πράγματι εξελίσσεται εδώ και πολλούς μήνες, για να μην πει κανείς ότι εξελίσσεται εδώ και πολλά χρόνια με αφορμή την πρώτη μελέτη, που έκανε το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης και επί της οποίας κλήθηκαν και πήραν θέση όλες οι τοπικές κοινωνίες. Διαφορετικά ήταν τα συμπεράσματα εκείνης της μελέτης από τη δική μας πρόταση, παρ’ όλα αυτά υπήρχε και πριν από δύο χρόνια, με πρωτοβουλία της Αυτοδιοίκησης, δυστυχώς, και όχι του Υπουργείου, είχε ξεκινήσει μία πλατιά συζήτηση.
Είναι αλήθεια ότι η Κυβέρνηση έχει εξαντλήσει κάθε όριο και κάθε περιθώριο, που μπορούσε στη συζήτηση με τις τοπικές κοινωνίες και στην άντληση στοιχείων και πληροφοριών. Είναι επίσης αλήθεια ότι όποιος και εάν τολμήσει να πάει τον χάρτη της χώρας από τους 1034 δήμους που είναι σήμερα στους 325, στους 350, στους 400, δεν υπάρχει μαθηματική πιθανότητα να καταλήξει στο τέλος και να έχει μία Ελλάδα να ομοφωνεί και να ομονοεί. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία -κάθε νοήμων και λογικός άνθρωπος μπορεί να το κατανοήσει αυτό- ότι η τελική λύση θα έχει κάποιους που θα έχουν διαφορετική γνώμη για τα χωροταξικά θέματα, για τα θέματα των εδρών, ακόμη και για τα θέματα των ονομάτων.
Πρώτη διαπίστωση είναι ότι μοιάζει σαν μία αυτονόητη προσέγγιση να λέει κανείς ότι υπάρχουν και θα υπάρχουν διαφωνίες και προβλήματα. Η γνώμη μας και τη λέω θαρρετά, κύριε Πρόεδρε, είναι ότι εμείς σε καμία περίπτωση δεν μπορούσαμε να φιλοδοξούμε στην αρχή αυτού του εγχειρήματος ότι θα τελειώνει αυτό το εγχείρημα με αυτές τις περιορισμένες σε αριθμό αντιδράσεις σε όλη την Ελλάδα. Υπάρχουν, αλλά είναι περιορισμένες.
Θα σας πω μόνο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η ΚΕΔΚΕ έκανε αντιπροτάσεις και διατύπωσε διαφωνίες με τη δική μας την πρόταση. Στο 90% και πλέον, όμως, συμφώνησε. Στην Αττική, που αφορά η αρχιτεκτονική του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ το 40% του ελληνικού πληθυσμού, από 122 ΟΤΑ πηγαίνουμε στους 66. Ξέρετε πόσες είναι οι διαφωνίες, που υπάρχουν με την ΚΕΔΚΕ ή και κατ’ επέκταση ενδεχομένως με τους συναδέλφους Βουλευτές; Πόσες λέτε; Μία ήταν τότε με την ΚΕΔΚΕ, σε όλη την Αττική με το 40% του πληθυσμού. Αυτό είναι το ένα που ήθελα να πω.
Το δεύτερο. Είπε ο Πρόεδρος της Βουλής προηγουμένως ότι πήγε και πράγματι πήγε εχθές, όπως φαντάζομαι πήγε και σε συναδέλφους βουλευτές, όπως ήρθε και σε εμάς, ένα δημοτικό συμβούλιο το οποίο λέει: καταθέτουμε τα μετάλλια ιστορίας κοκ. Αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Βουλής στην περίπτωση που μας έχει απασχολήσει και εμάς πάρα πολύ της έδρας ενός Δήμου στην Δράμα, εάν πρέπει αυτή η έδρα να πάει στο Δοξάτο ή πρέπει να πάει στο Καλαμπάκι. Το Δοξάτο, το οποίο προτείνετε και πράγματι έχει ιστορικούς λόγους, για να διεκδικεί την έδρα, το Δοξάτο το οποίο σήμερα δεν είναι έδρα του υφιστάμενου δήμου -και το υπογραμμίζω αυτό- ζητά να πάρει από μας –και εννοώ με απόφαση της Κυβέρνησης- την έδρα, ενώ είναι γνωστό ότι όταν δημιουργηθεί ο δήμος με συγκεκριμένη πλειοψηφία των 2/3 και η έδρα μπορεί να πάει στο Δοξάτο, και οπουδήποτε αλλού σε όποιον δήμο της χώρας, αλλά και το όνομα του Δήμου να αλλάξει. Ζητά με δική μας απόφαση και πρωτοβουλία να γίνει αυτό, όταν εγώ σας δείχνω, και το καταθέτω και παρακαλώ να μοιραστεί και αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Βουλής σε αυτό το παράδειγμα, το Καλαμπάκι έχει αυτό εδώ το μόλις ανεγερθέν κτήριο δημαρχείου, 5.000.000 ευρώ, που πλήρωσε ο ελληνικός λαός, ο Έλληνας φορολογούμενος.
(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Ιωάννης Ραγκούσης, καταθέτει για τα Πρακτικά της Βουλής την προαναφερθείσα φωτογραφία η οποία βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
(SS)

(EP)
Και ζητά να μην πάμε εδώ την έδρα, αλλά να πάμε την έδρα στο Δοξάτο, που ιστορικά μπορεί πράγματι να το δικαιούται και εμείς δεν θα έχουμε αντίρρηση αν εκείνοι μόνοι τους αύριο αποφασίσουν να μετακινήσουν την έδρα από το Καλαμπάκι στο Δοξάτο. Αλλά, μας ζητά εμείς αυτό το κτίριο που πλήρωσε ο ελληνικός λαός με πέντε εκατομμύρια ευρώ τουλάχιστον, μπορεί και παραπάνω, να το αφήσουμε άχρηστο και να πάμε την έδρα ενός δήμου εκεί που δεν είναι σήμερα και δεν έχει κτίρια. Με συγχωρείτε πολύ, ο αγαπητός Πρόεδρος είπε ότι είπε και έφυγε, εμείς με δική μας πρωτοβουλία στο Ελληνικό Κοινοβούλιο αυτό δεν μπορούμε να το εισηγηθούμε.
Δεύτερον είπε ο Πρόεδρος της Βουλής για την Καστοριά -και καλώς έπραξε- και θέλω ειλικρινά να ενημερωθεί το Σώμα γιατί εμείς πράγματι στην αρχή είχαμε προτείνει τέσσερις Δήμους στην Καστοριά, μεταξύ των οποίων και το Δήμο Μακεδνών. Πράγματι εμείς στη συνέχεια στο πλαίσιο της διαβούλευσης που έγινε και στην οποία πήραν θέση μία σειρά από παράγοντες και τοπικούς και δημοτικά συμβούλια και ούτω κάθε εξής, αποφασίσαμε αυτός ο Δήμος ότι δεν μπορεί να υπάρξει και να λειτουργήσει.
Κατ’ αρχήν επιτρέψτε μου, κύριε Πρόεδρε, ένα σχόλιο γενικά για τους ορεινούς δήμους. Είναι έξω από τη λογική του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ. Είναι έξω από τη λογική τη θεσμική της χώρας για να αλλάξουν τα πράγματα στη Αυτοδιοίκηση, να έχουμε το δίλημμα ενός ορεινού Δήμου: Τον αφήνω μόνο του, αν μπορώ να τον συνδέσω μ΄ έναν ισχυρό δήμο ο οποίος θα λειτουργεί και υπέρ του ή τον συνδέω με έναν ισχυρό δήμο. Παραδείγματος χάριν αφήνω ένα ορεινό δήμο που δεν έχει και ποτέ δεν θα αποκτήσει Τεχνική Υπηρεσία, πολύ συγκεκριμένο και πολύ κρίσιμο για όσους έχουμε στην αυτοδιοίκηση μία έστω μικρή εμπειρία, που θα θέλει να κάνει μία ασφαλτόστρωση για την εξυπηρέτηση των κατοίκων του ή τον συνδέω αν μπορώ, δεν μπορώ σε όλες τις περιπτώσεις, με έναν ισχυρό δήμο που έχει ισχυρή Τεχνική Υπηρεσία που όποτε χρειαστεί μπορεί να επέμβει για να γίνουν τεχνικά έργα εξυπηρέτησης των πολιτών και ούτω καθεξής; Αυτό είναι ένα μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Η απάντηση στη λογική του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, στη λογική που θέλουμε να βάλουμε τη χώρα, στη λογική που έχει η αυτοδιοίκηση είναι ότι διαλέγω το δεύτερο. Δεν διαλέγω το πρώτο, αν υπάρχει η δεύτερη λύση. Απόδειξη για αυτό αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι -όλα αυτά δεν θα τα έλεγα στην επί του άρθρου συζήτηση- είναι ότι σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία σήμερα υπάρχουν στη χώρα τριακόσιοι τόσοι δήμοι χαρακτηρισμένοι ως ορεινοί. Μένουν κατ’ εξαίρεση «ζωντανοί» μόνο τριάντα, τριάντα κάτι δήμοι, ακριβώς γιατί για τους υπόλοιπους…
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κ. Βουλευτή)
Δεν γίνεται, κύριε Πρόεδρε, να μην ολοκληρώσω την απάντησή μου. Σας παρακαλώ, ζητώ την κατανόησή σας.
Εφόσον υπάρχει αυτή η δυνατότητα για τριάντα, τριανταπέντε δήμους μόνο τους αφήνουμε. Κατά τη γνώμη μου αν θέλετε, στην πορεία θα ωριμάσουν και εκεί οι προϋποθέσεις και οι συνθήκες να μειωθεί και άλλο μετά από λίγα χρόνια ο αριθμός των ορεινών δήμων, γιατί προοπτικά δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο γι’ αυτούς από το να συνδεθούν με ισχυρούς δήμους.
Πάμε τώρα να δούμε την περίπτωση του Δήμου των Μακεδνών στον ανατολικό τομέα της Καστοριάς. Κατ’ αρχήν, ορεινός δήμος τι σημαίνει; Είναι ο δήμος που μπορεί να μείνει κάτω από δέκα χιλιάδες κατοίκους. Εμείς βάλαμε το όριο των δέκα χιλιάδων κατοίκων. Είπαμε ότι αυτό είναι ένα αντικειμενικό όριο και πρέπει να σεβαστούμε τους κανόνες σε όλη την Ελλάδα. Δεν μπορούμε να ζητάμε εξαιρέσεις. Είπαμε ότι κάτω από δέκα χιλιάδες κατοίκους αυτός ο δήμος μπορεί να μείνει κατ’ εξαίρεση ως ορεινός δήμος. Αυτός ο δήμος θα αποτελούνταν από το Δήμο Κλεισούρας, από το Δήμο Μακεδνών, από το Δήμο Βιτσίου και από το Δήμο Αγίων Αναργύρων. Ο Δήμος Κλεισούρας σύμφωνα με την απογραφή του 2001: Τετρακόσιοι εξήντα δύο κάτοικοι. Ο Δήμος Μακεδνών σύμφωνα με την απογραφή του 2001: Τρείς χιλιάδες τριακόσιοι ενενήντα οκτώ κάτοικοι. Ο Δήμος Βιτσίου: Χίλιοι τετρακόσιοι τριάντα έξι. Ο Δήμος Αγίων Αναργύρων δύο χιλιάδες εξακόσιοι ενενήντα. Αθροιστικά είναι κάτω από δέκα χιλιάδες κάτοικοι.
Όταν εμείς ανακοινώνουμε το Δήμο Μακεδνών, οι δύο δήμοι που προσδίδουν το χαρακτηριστικό της ορεινότητας αυτού του δήμου -γιατί αλλιώς ο Δήμος Μακεδνών και ο Δήμος Αγίων Αναργύρων είναι πεδινοί, είναι δίπλα την Καστοριά- δηλαδή ο Δήμος Κλεισούρας και ο Δήμος Βιτσίου παίρνουν αποφάσεις και λένε: «Μας συγχωρείτε πολύ, αλλά εμείς δε θέλουμε να πάμε στο Δήμο Μακεδνών.» Δημοτικά τους Συμβούλια: «Θέλουμε να προσδεθούμε στην Καστοριά». Ήρθαν δηλαδή στη λογική που είπα προηγουμένως του τι είναι πιο ωφέλιμο για έναν ορεινό δήμο. Φεύγοντας αυτοί οι δύο δήμοι από το Δήμο Μακεδνών, ο Δήμος Μακεδών δεν μπορεί να μείνει ως εξαίρεση γιατί παύει να είναι ορεινός. Γιατί αφαιρώντας την Κλεισούρα και το Βίτσι, μένουν τρεις χιλιάδες τριακόσιοι ενενήντα οκτώ κάτοικοι στο Δήμο Μακεδνών και δύο χιλιάδες εξακόσιοι ενενήντα στο Δήμο Αγίων Αναργύρων, δηλαδή πέντε χιλιάδες, που είπαμε ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει γιατί θα αποτελούσε εξαίρεση σε όλη την Ελλάδα. Και δεν μπορούμε να κάνουμε καμία εξαίρεση, δεν μπορούμε να διασπάσουμε και να παραβιάσουμε τον κανόνα. Φαντάζομαι ότι ο Πρόεδρος της Βουλής δεν θα εννοούσε ποτέ ότι κάτι τέτοιο θα επιθυμούσε να γίνει στην περιοχή της Καστοριάς.
Αυτός λοιπόν ήταν και ο λόγος που αφουγκραζόμενοι αυτήν την εξέλιξη, όχι ετεροπροσδιοριζόμενοι για το τι γίνεται στην Ημαθία ή δεξιά ή αριστερά, αλλά γι’ αυτή καθ’ εαυτή την Καστοριά και είπαμε ότι σύμφωνα με τον κανόνα δεν μπορεί να παραμείνει ο Δήμος Μακεδνών υπ’ αυτήν την έννοια.
Επίσης η λύση του να προχωρούσε κανείς στην πρόσδεση του Δήμου Ίωνα Δραγούμη, γιατί και αυτό αναφέρθηκε, δεν ήταν ούτε αυτό λύση γιατί και σ’ αυτό το Δήμο είναι μόλις τρεις χιλιάδες τριακόσιοι κάτοικοι.
Αυτή είναι η πραγματικότητα για την Καστοριά. Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους εμείς επιμένουμε και εισηγούμαστε στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου, ότι δεν μπορεί σε συνθήκες ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, σε συνθήκες νέας εποχής της αυτοδιοίκησης να επιβιώσουν τόσο μικροί δήμοι των πέντε και έξι χιλιάδων που θα ήταν σε κάθε περίπτωση μία εξαίρεση -και κατά τη γνώμη μας αδικαιολόγητη- από τον ενιαίο κανόνα της χώρας.
Σας ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την Πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ.)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχω την τιμή να ανακοινώσω στο Σώμα ότι τη συνεδρίασή μας παρακολουθούν από τα άνω δυτικά θεωρεία της Βουλής, αφού προηγουμένως ξεναγήθηκαν στην Έκθεση της Αίθουσας «Ελευθερίου Βενιζέλου» και ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτηρίου και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βουλής των Ελλήνων, τριάντα ένας μαθητές και μαθήτριες και επτά εκπαιδευτικοί τους, από το Δημοτικό Σχολείο Καινούργιου Φθιώτιδας.
Η Βουλή τους καλωσορίζει.
(Χειροκροτήματα από όλες τις Πτέρυγες της Βουλής)
Το λόγο έχει ο συνάδελφος Βουλευτής κ. Κωνσταντίνος Τζαβάρας.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΖΑΒΑΡΑΣ: Μία ολιγόλεπτη παρέμβαση θα ήθελα να κάνω αναφορικά με όσα ακούστηκαν προηγουμένως.
Χωρίς να θέλω να υπεισέλθω σε αυτή την αντιπαράθεση που μόλις προηγουμένως παρακολουθήσαμε μεταξύ του κυρίου Προέδρου της Βουλής και του Υπουργού Εσωτερικών, απλώς θέλω να σχολιάσω το γεγονός ότι το παράπονο του Προέδρου της Βουλής ενδεχομένως έτσι όπως διατυπώθηκε και αφορά την περιοχή όπου έχει την κατοικία του, δίνει σε όλους τη δυνατότητα να επικαλεστούμε μία σειρά αδικίες οι οποίες αποτελούν μέχρι στιγμής το λόγο της παρουσίας στη Βουλή πολλών δημάρχων και πολλών παραγόντων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ο κύριος Υπουργός αμέσως προηγουμένως είπε ότι ελάχιστες είναι εκείνες οι περιπτώσεις για τις οποίες υπάρχει αντίδραση είτε από την ΚΕΔΚΕ είτε από τους δήμους. Είναι λοιπόν ευκαιρία να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια που προσφέρονται προκειμένου και γι’ αυτές τις λίγες έστω περιπτώσεις να υπάρξει μία καταλλαγή. Θα ήθελα κυριολεκτικά για κάτι να παρακαλέσω τον Υπουργό και θεωρώ ότι έχει όλες τις ικανότητες και όλα τα προσόντα για να κατανοήσει την παρατήρησή μου γιατί πράγματι και λόγιος είναι και με άριστο τρόπο χειρίζεται την ελληνική γλώσσα. Θα ήθελα να σας παρακαλέσω, κύριε Υπουργέ, τουλάχιστον στο θέμα της οριοθέτησης των νέων δήμων, να μην χρησιμοποιείται η λέξη χωροταξία. Εδώ δεν πρόκειται περί χωροταξικής εφαρμογής κάποιων δεδομένων της αντίστοιχης επιστήμης. Όταν μιλάμε για χωροταξία εννοούμε για την επιστήμη εκείνη η οποία έχει σαν έργο να ορίζει χρήσεις γης, τα τακτοποιεί μέσα στο χώρο διάφορες καταστάσεις που είναι βεβαίως άσχετες και ανεξάρτητες με την οριοθέτηση των νέων δήμων.
(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κ. Βουλευτή)
Κατά κυριολεξία λοιπόν με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρείται κατανομή του χώρου ή καλύτερα επανακατανομή του χώρου μεταξύ των νέων θεσμών που ιδρύονται, των νέων ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΙΩΝ δήμων. Θεωρώ ότι μπορεί να γίνεται βέβαια όπως είπα και στη χθεσινή μου ομιλία, μία συμβολική προσφυγή στην έννοια της αρχιτεκτονικής, τουλάχιστον να μην κακοποιείται κατά κυριολεξία η λέξη χωροταξία.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχω την τιμή να ανακοινώσω στο Σώμα ότι έχει έρθει στο Προεδρείο επιστολή του Πρωθυπουργού, κυρίου Γεωργίου Παπανδρέου, προς τον Πρόεδρο της Βουλής, κ. Φίλιππο Πετσάλνικο, με θέμα: «Κυβερνητική μεταβολή», η οποία έχει ως εξής:
(MB)

(SS)
«ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΡΟΣ: Τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων

ΘΕΜΑ: «Κυβερνητική μεταβολή»
Κύριε Πρόεδρε,
Έχουμε την τιμή να παρακαλέσουμε όπως ανακοινώσετε στο Σώμα ότι:
Α) με το 36 Προεδρικό Διάταγμα, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 77/21-5-2010, έγινε αποδεκτή η παραίτηση που υπέβαλε η Αγγελική Γκερέκου του Ιωάννου από τη θέση της Υφυπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού και απαλλάχθηκε από τα καθήκοντά της και
Β) με το 37 Προεδρικό Διάταγμα, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 77/21-5-2010, διορίστηκε ο Γεώργιος Νικητιάδης του Νικολάου ως Υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού.
Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ»
Η ανωτέρω επιστολή θα καταχωρηθεί στα Πρακτικά της σημερινής συνεδρίασης, ως είθισται.
(Η προαναφερθείσα επιστολή έχει ως εξής:
Ο κ. Παπαδημούλης έχει το λόγο για έξι λεπτά.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Το νομοσχέδιο που συζητούμε έχει ένα πάρα πολύ ωραίο όνομα, «Καλλικράτης», και παραπέμπει και σ’ ένα από τα αρχιτεκτονικά και ιστορικά θαύματα, για τα οποία είμαστε υπερήφανοι ως χώρα και ως πολιτισμός. Πολύ φοβούμαι όμως ότι το περιεχόμενό του δεν έχει και μεγάλη σχέση με τη λάμψη του ονόματος.
Κατ’ αρχήν, ο βασικός λόγος που γίνεται αυτό το νομοσχέδιο είναι για να εξασφαλιστεί μια άγρια περικοπή και συμπίεση των δημόσιων δαπανών στο χώρο της Αυτοδιοίκησης. Και αν θέλετε αυτό είναι και το βασικό προπαγανδιστικό επιχείρημα που ακούμε από την κυβερνητική πλειοψηφία υπέρ του νομοσχεδίου, ότι «φτιάχνουμε αυτό το νομοσχέδιο για να εξοικονομήσουμε πόρους». Πόσους; Το γράφει το Μνημόνιο που είχε ετοιμαστεί πριν καν ολοκληρωθεί η προετοιμασία και η διαβούλευση περί το νομοσχέδιο.
Φυσικά η επιχειρηματολογία είναι ότι φτιάχνουμε, με αυτή τη μεταρρύθμιση, –έτσι λέει η φιλοκυβερνητική πλειοψηφία και η Κυβέρνηση- την αυτοδιοίκηση των ονείρων μας, με λειτουργικότητα, με αποκέντρωση, με πόρους, με αρμοδιότητες. Ουδέν αναληθέστερον. Γιατί; Όχι γιατί αυτή η χώρα δεν χρειάζεται μεταρρύθμιση. Χρειάζεται μεταρρύθμιση και μάλιστα ριζική, αλλά αυτή η μεταρρύθμιση δεν οδηγεί σε περισσότερη αποκέντρωση με αυτοδιοίκηση, δεν μεταφέρει πόρους και αρμοδιότητες από το κεντρικό κράτος στην αυτοδιοίκηση.
Δεν θα σας κουράσω με αριθμούς. Θα σας πω μόνο δύο. Σήμερα, πριν τον «Καλλικράτη», το σύνολο των βαθμών της Αυτοδιοίκησης διαχειρίζεται το 5,5% του ελληνικού Α.Ε.Π., του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος. Πόσος είναι ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση; Είναι 12%. Με το νομοσχέδιο αυτό το ποσοστό του Α.Ε.Π. που θα διαχειρίζεται η Αυτοδιοίκηση, μεταμορφωμένη με τον «Καλλικράτη», θα μικρύνει παραπάνω, δεν θα μεγαλώσει. Και συνεχίζεται και μία τακτική να μεταφέρονται αρμοδιότητες χωρίς μία μελέτη οικονομοτεχνική, που να προσδιορίζει και την αντίστοιχη μεταφορά πόρων, «πόσο κάνει αυτή η αρμοδιότητα; Μεταφέρουμε τους αντίστοιχους πόρους». Αυτός είναι ένας βασικός λόγος που η Κοινοβουλευτική μας Ομάδα, που εκπροσωπεί ένα χώρο που αγωνίζεται για ισχυρή αποκέντρωση με αυτοδιοίκηση δεκαετίες τώρα, θα καταψηφίσει αυτό το νομοσχέδιο.
Ένας δεύτερος λόγος –και θα ήθελα να σταθώ λίγο σ’ αυτόν- είναι η εκλογική χωροταξική «μαγειρική», ότι ενώ υποτίθεται ότι επελέγησαν κύριε Υπουργέ, με κριτήρια αναπτυξιακά οι συνενώσεις, έχουν γίνει ορισμένα «μαγικά», τα οποία υπαγορεύθηκαν από σκοπιμότητες και δάκτυλους προεστών του ΠΑ.ΣΟ.Κ..
Έχουν ακουστεί πολλά παραδείγματα. Εγώ θα σας πω ένα, που δεν προέρχεται από την εκλογική μου περιφέρεια, για να μην πείτε ότι έχω κι ένα λόγο ψηφοθηρίας. Είναι η μετακόμιση του δήμου Μακρύ Γιαλού Λασιθίου, ο οποίος έχει το μεγαλύτερο μέρος του να ανήκει στην παλιά επαρχία Σητείας, στο δήμο Ιεράπετρας, νύχτα, την τελευταία στιγμή, με οριακές πλειοψηφίες, χωρίς να έχει προκύψει από καμία διαβούλευση. Και σας ερωτώ, κύριε Υπουργέ. Έχει ξεσηκωθεί εκεί ο τόπος. Γιατί το κάνετε αυτό; Οι κακές γλώσσες λένε ότι ο κ. Αθανασάκης, που έχει μεγάλη επιρροή και καταγωγή από την Ιεράπετρα, έβαλε το δακτυλάκι του. Αν είναι τόσο σωστά και αναπτυξιακά τα κριτήρια, ας βγει ο κ. Καρχιμάκης, που εκλέγεται στην περιοχή, να μας εξηγήσει γιατί ο Δήμος Μακρύ Γιαλού πρέπει να πάει στην Ιεράπετρα και όχι στη Σητεία, όπως έλεγε το αρχικό σας σχέδιο και να μην κρύβεται ο κ. Καρχιμάκης με την κλασική μικροπολιτική τακτική που λέει «θέλω και τις ψήφους των Σητειακών, θέλω και τις ψήφους των Ιεραπετριτών και δεν παίρνω θέση».
Επειδή λοιπόν λέτε ότι «εμείς θα υιοθετήσουμε αυτά που λένε οι τοπικοί Βουλευτές ως αλλαγές», προκαλώ και τον κ. Πλακιωτάκη που εκλέγεται με τη Νέα Δημοκρατία και τον κ. Καρχιμάκη, που είναι κι οι δυο Σητειακοί, να πουν καθαρά τη γνώμη τους και να μην κρύβονται, για να λένε μετά, αφού ψηφιστεί το νομοσχέδιο, ότι «εγώ το προσπάθησα, παιδιά. Μην ακούτε που δεν φάνηκε. Αλλά δυστυχώς δεν τα κατάφερα». Ο καθένας κρέμεται από το ποδαράκι του.
Κι ένα τελευταίο θέλω να πω στο λεπτό που μου μένει. Καθιερώνετε με το νομοσχέδιο, κύριε Ραγκούση, και λυπάμαι που δεν ακούτε εξακολουθητικά –θα έπρεπε να ακούτε…
ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Μην το κάνετε αυτό. Δεν είναι σωστό.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΟΥΛΗΣ: Το κάνω διότι πρέπει να ακούτε. Δεν έχετε υιοθετήσει ούτε μία πρόταση που έχει έρθει από το κόμμα της Αντιπολίτευσης. Τουλάχιστον να ακούτε.
Καθιερώνετε ισχυρά ασυμβίβαστα για τους αιρετούς δημάρχους, ισχυρότατα ασυμβίβαστα, και ζητάτε να τα εγκρίνει μια Βουλή η οποία κατάργησε πριν από λίγους μήνες τα ασυμβίβαστα για τους Βουλευτές.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Τι σχέση έχουν με το δήμαρχο αυτά;
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΟΥΛΗΣ: Γιατί το κάνετε αυτό;
ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Αφού ο δήμαρχος είναι εκτελεστική εξουσία…
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΟΥΛΗΣ: Αν καταργήσετε τα ασυμβίβαστα από μία Βουλή η οποία για τους Βουλευτές κρατάει δύο μέτρα και δυο σταθμά, δημιουργείτε ένα πολιτικό και ηθικό θέμα και την ίδια ώρα σπέρνετε έναν κίνδυνο. Ποιος είναι ο κίνδυνος; Άνθρωποι που έχουν διακριθεί στη ζωή τους κοινωνικά, επαγγελματικά και μπορούν να προσφέρουν και δεν είναι με το χέρι απλωμένο έτσι στους εργολάβους της περιοχής και στην τοπική διαπλοκή και που δεν έχουν βγει μέσα από τους δοκιμαστικούς σωλήνες των κομματικών μηχανισμών, να κάνουν στην άκρη. Αν κρατήσετε αυτά τα ασυμβίβαστα υπάρχει ένας κίνδυνος άξιοι άνθρωποι, που θέλουν να προσφέρουν, να πεταχτούν στην άκρη προς όφελος των ευνοημένων των κομματικών μηχανισμών, σε μια εποχή που οι κομματικοί μηχανισμοί ως νοοτροπία και ως αντίληψη υποχωρούν στην κοινωνία και σε όφελος και της τοπικής διαπλοκής. Αν θέλετε η Αυτοδιοίκηση να γεμίσει με ανεπάγγελτους, λαμόγια και κατευθυνόμενους, τότε κρατήστε αυτά τα ασυμβίβαστα. Αλλιώς καθιερώστε ισχυρά ασυμβίβαστα, με ίδια μέτρα και σταθμά και για τη Βουλή και για την Αυτοδιοίκηση. Και μη μου λέτε το επιχείρημα ότι η Βουλή είναι νομοθετική εξουσία και μπορεί ένας Βουλευτής να κάνει σωστά τη δουλειά του εδώ, αλλά να κάνει και το επάγγελμά του.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Παρακαλώ, κύριε συνάδελφε, ολοκληρώστε.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΟΥΛΗΣ: Δεν ισχύει αυτό. Ένας Βουλευτής σωστός πρέπει να είναι Βουλευτής πλήρους απασχόλησης, που δεν θα του φθάνει ο εργάσιμος χρόνος για να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον μέσα σ’ αυτή την Αίθουσα.
Σας ευχαριστώ.

Δημοσιεύτηκε απο τον στις 27,Μαΐου, 2010, 9:39 πμ. στις Κατηγορίες HOT - ΕΙΔΗΣΕΙΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ. Νπορείτε να παρακολουθείσετε τισ απαντήσεις επι του άρθρου απο RSS 2.0. Παρακαλούμε σχολιάστε το άρθρο...( ή αφήστε σύνδεσμο trackback)

Δώστε απάντηση









Πρόσφατα Άρθρα

Προβεβλημένα Links

  • DIKTYO1 TV VIDEO PORTAL

Έυρεση στο Αρχείο

με ημερομηνία
με κατηγορία
'Ευρεση με Google

Photo Gallery




Κατηγορίες
blog καθημερινής ενημέρωσης alphafm.gr

Με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος.

Όροι χρήσης :απαγορεύεται η χρήση όλων των εικόνων, βίντεο, ειδήσεων, ρεπορτάζ, γραφικών χωρίς την άδεια του alphafm.gr και χωρίς την αναφορά πηγής

Στοιχεία Επικοινωνίας : Γ΄ Σεπτεμβρίου 14 - ΚΑΣΤΟΡΙΑ - ΤΚ 52100, 24670 26.945, pararas@diktyo1.gr
Copyright ©2008-2017 alphafm.gr