Μητρόπολη και Άγιοι Ανάργυροι –

Νέα παρέμβαση μέσα από το alphafm.gr του εκπροσώπου της Μητρόπολης Καστοριάς με αφορμή σχόλια και παρατηρήσεις πολιτών για το επίμαχο θέμα των Αγίων Αναργύρων και της Μητρόπολης

 

 

Χρόνια πολλά και ευλογημένα σε όλους,

Θεωρώ τιμή μου να εξηγήσω στους τρεις συντάκτες των παρακάτω άρθρων (κ. ‘αμαρτωλή’, κ. ‘Σταύρος’ και κ. ‘bili’) κάποια θέματα σχετικά με τα όσα σημειώνονται στα άρθρα τους.

 

(προς κ. bili)

1. Η αλήθεια την οποία επικαλείστε, αγαπητέ μου, στην αρχή του άρθρου σας, ελέγχεται για την αξιοπιστία και τη γενικότητά της. Αν όμως θέλετε να πείτε ότι οι επίσκοποι κάνουν λάθη, τότε συμφωνώ μαζί σας. Όλοι οι άνθρωποι κάνουν λάθη και άρα και οι επίσκοποι. Αν θέλετε να πείτε ότι μόνο οι επίσκοποι κάνουν λάθη μέσα στην Εκκλησία, τότε νομίζω ότι περιτεύει ο περαιτέρω σχολιασμός μου. Αν θέλετε να πείτε ότι η Εκκλησία έχει πολλά ‘κακά’, τότε συμφωνώ μαζί σας αλλά όπως τα νοσοκομεία ενώ έχουν πολλούς αρρώστους δεν τα κλείνουμε (διότι ίσα ίσα αυτός είναι ο προορισμός τους) έτσι και τα ‘κακά’ που βρίσκονται μέσα στην Εκκλησία είναι ευκαιρίες ‘θεραπείας’ των νοσούντων, όπως ακριβώς συμβαίνει με τα συμπτώματα των ασθενειών, τα οποία μας προειδοποιούν για κάποια σωματική δυσλειτουργία. Να ξέρετε αγαπητέ μου, ότι και οι επίσκοποι για την σωτηρία τους πρέπει να μεριμνούν. Βεβαίως η ευθύνη τους είναι πολύ μεγαλύτερη από των άλλων ανθρώπων, αλλά για να τους κρίνουμε πρέπει να είμαστε άριστοι γνώστες των εκάστοτε συνθηκών, διότι ‘όσα ξέρει ο νοικοκύρης…’…

2. Η έννοια του ‘Πατέρα’ την οποία αναφέρετε στο άρθρο σας, όπως ακριβώς και της μητέρας, αισθητοποιούν στον κόσμο μας, με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, την ύπαρξη γνήσιας αγάπης. Οι γονείς (στο όνομα της αγάπης) οφείλουν να διαπαιδαγωγήσουν ορθά τα παιδιά τους. Καταλαβαίνετε φυσικά ότι διαπαιδαγώγηση μόνο με χάδια δεν γίνεται.. και ούτε φυσικά οι γονείς δημοσιοποιούν στους γείτονες όλες τις λεπτομέρειες της διαπαιδαγώγησης των παιδιών τους. Η πνευματική ζωή είναι προσωπική υπόθεση και όχι κοινωνικό γεγονός προς σχολιασμό. Η Ιερά Μητρόπολη παρέχει ΜΟΝΟ την απολύτως αναγκαία πληροφόρηση, με μοναδικό σκοπό τον καθησυχασμό των πιστών (πράος ειμί και ταπεινός τη καρδία) και την προτροπή σε προσευχή (αγρυπνείτε και προσεύχεσθε).

3. Αναφέρεστε με βεβαιότητα σε υποτιθέμενες μεθοδεύσεις του Μητροπολίτη. Θεωρώ ότι δεν είναι ιδαίτερα κομψές οι γενικές διατυπώσεις.. ειδικότερα εφόσον απουσιάζουν επιχειρήματα και στοιχεία.

4. Νομίζω πως είναι πολύ τολμηρό εκ μέρους σας να υποστηρίζετε με τόση θερμότητα, ότι γνωρίζετε το θέλημα του Θεού.

5. Όταν γράφετε: ‘οι Αγ.Ανάργυροι να ποιμένουν το λαό’ τί ακριβώς εννοείτε? Αναφέρεστε σε όλους τους πατέρες της Ι.Μονής, σε κάποιον συγκεκριμμένο ή γράφετε γενικά ότι πρέπει να ποιμένει το λαό ένα μοναστήρι; Η λέξη ‘πρέπει’ έρχεται σε αντίθεση με την ελευθερία του Θεού. Επειδή και εγώ ανήκω στο λαό του Θεού, δε φαντάζομαι να εννοείτε πως πρέπει (υποχρεωτικά) ο πνευματικός μου να είναι κάποιος από τους μοναχούς της Ιεράς Μονής…

6. Ο ποιμένας του λαού είναι ο ίδιος ο Χριστός ενώ αντιθέτως οι ιερείς ασκούν το ποιμαντικό λειτούργημα ως διακονία αγάπης στο όνομα του Χριστού. Αυτό σημαίνει ότι εφόσον σε μία επαρχία υπάρχουν πολλοί ιερείς, η διαποίμανση του λαού δεν είναι υπόθεση ενός ανθρώπου ή μίας ομάδος, αλλά ΟΛΩΝ των ιερέων. Συνεπώς είναι άτοπη η αξίωση που διατυπώσατε περί αποκλειστικής διαποίμανσης του λαού από μία Ι.Μονή. Να τονίσω εμφαντικά, ότι η επιλογή του προσώπου του πνευματικού μας είναι θέμα προσωπικό και δεν επιβάλλεται από τον Θεό. Άρα, ενώ η εξομολόγηση είναι υποχρεωτική, το πρόσωπο του πνευματικού πατρός είναι θέμα επιλογής μας…

7. Θεωρώ ότι είναι αδύνατο να ισχυρίζεστε και να γίνεστε αντικειμενικά πιστευτός, περί ‘υποκρισίας’ και ‘εγωϊστικής εξουσίας’ εκ μέρους του Σεβασμιωτάτου, εφόσον αυτά τα διατυπώνετε με τόση οργή και απολυτότητα.

8. Γράφετε με έμφαση: ‘ο κόσμος το γνωρίζει’. Πώς ακριβώς γνωρίζετε τί λέει ο κόσμος; Οι Ιουδαίοι φώναζαν έξω από την Ιερουσαλήμ ‘Ωσαννά…’ και λίγες ημέρες μετά φώναζαν ‘Σταύρωσον…’ ενώ ακόμα και σήμερα ‘αρνούνται’ τη θεότητα του Χριστού…

9. Γιατί να κρυφτεί ο Μητροπολίτης και οι ιερείς από εσάς; Ποιοί ακριβώς είστε εσείς; Δεν μπορώ να αντιληφθώ το υπονοούμενό σας…

 

(προς κ. Σταύρο)

1. Η προϋπόθεση της ειρήνης δεν είναι αποκλειστικά η φυγή. Η φυγή ως λύση προτείνεται σε περιπτώσεις προσωπικών διενέξεων και διαφορών μεταξύ των εκκλησιαστικών παραγόντων (και εφόσον δεν έχει δημιουργηθεί σκανδαλισμός) κάτι το οποίο δεν ισχύει στην προκειμένη περίπτωση. Αγαπητέ μου κ. Σταύρο, επειδή δηλώνετε άσχετος με τον εκκλησιαστικό χώρο της Καστοριάς, οφείλω αφενώς μεν να σας επαινέσω για το κείμενό σας, αλλά αφετέρου να σας τονίσω ότι έχετε λάθος πληροφόρηση και συνεπώς σφάλλετε ως προς τα συμπεράσματά σας.

2. Το χειρότερο πράγμα που μπορούμε να κάνουμε στην Εκκλησιαστική Ιστορία, είναι η απλοποίησή της. Στην Εκκλησιαστική Ιστορία υπάρχουν και παραδείγματα που αναιρούν τα επιχειρήματά σας (αναφορικά με την ‘ειρήνευση’ στην Εκκλησία).

3. Όσον αφορά το θέμα της λειτουργίας της Ιεράς Μονής, σας πληροφορώ ότι η Θ.Λειτουργία τελείται κανονικά. Αναφορικά με το ωράριο της Ι.Μονής αυτό είναι ένα διαφορετικό θέμα προς συζήτηση.

4. Το σοβαρότερο θέμα, κ.Σταύρο, το οποίο πρέπει να απασχολεί την Εκκλησία είναι ο αγιασμός και η σωτηρία του λαού του Θεού. Η Εκκλησία δεν ασχολείται μόνο με τα ‘πνευματικά’ ή μόνο με τα ‘βιωτικά’ αλλά ταυτόχρονα και με τα δύο, καθώς ο άνθρωπος είναι μία αδιαίρετη ψυχοσωματική οντότητα. Η Ιερά Μητρόπολη Καστοριάς ‘επισκοπεί’ και ‘μεριμνεί’ (με τη βοήθεια του Θεού) ΚΑΙ για τις δύο συνιστώσες ταυτόχρονα. Η ένστασή σας συνεπώς είναι αίολη διότι δεν έχουμε σε καμμία περίπτωση υποστολή του ‘πνευματικού έργου’ στην επαρχία μας.. Το διαδίκτυο δεν είναι η μόνη και πολύ περισσότερο η πιο αξιόπιστη πηγή πληροφόρησης, ειδικότερα όταν αναφερόμαστε σε ‘πνευματική οικοδομή’ του πληρώματος της Εκκλησίας…

 

(προς κ. αμαρτωλή)

1. Ο Σεβασμιώτατος κ. Σεραφείμ έχει ανέβει πάρα πολλές φορές στην Ιερά Μονή και συνεπώς το πρόβλημα δεν εντοπίζεται μόνο στην επικοινωνία αλλά και στην ποιότητά της. Είναι πολύ αισιόδοξο εκ μέρους σας να πιστεύετε ότι από μόνη της μία συνομιλία μπορεί να ‘λύσει’ το πρόβλημα. Οπωσδήποτε όμως είναι μία καλή αρχή.. Ας ελπίσουμε φυσικά να έχετε δίκιο…

2. Τον διάλογο δεν τον αποφεύγει η Ιερά Μητρόπολη αλλά αντιθέτως είναι συνεχείς οι εκκλήσεις (προσωπικώς και δημοσίως) προς τούτο. Από την άλλη πλευρά η Ιερά Μονή δεν αρνείται μόνο την επικοινωνία με τον Μητροπολίτη μας, αλλά αρνείται ακόμα και την επικοινωνία με τον πιστό λαό του Θεού.

3. Ευτυχώς δεν γνωρίζετε τα γεγονότα που έλαβαν χώρα πριν δεκαπέντε (15) χρόνια οπότε εν μέρει δικαιολογείστε ως προς τη ρητή(!) δήλωσή σας σχετικά με το υποτιθέμενο θέλημα του Σεβασμιωτάτου ήδη από την πρώτη του στιγμή στην Καστοριά. Με βάση την προβληματική που αναπτύσετε στο άρθρο σας, δεν δικαιολογείται η φυγή των τεσσάρων (4) πρώτων πατέρων από την Ι.Μονή και η άριστη επικοινωνία τους με τον Μητροπολίτη.

4. Ως προς το τελευταίο θέμα που θέσατε δεν προτίθεμαι να σας ακολουθήσω…

 

Ελπίζοντας να μην έχω θίξει κάποιον εκ των προαναφερομένων (εφόσον χρησιμοποίησα μόνο επιχειρήματα στην απάντησή μου), διατελώ με πολλή αγάπη…

 

Αρχιμ. Νικόλαος Γιαννουσάς